Prečo majú niektoré príspevky na internete tisíce zdieľaní a stanú sa doslova trhákmi a iné si napriek ich kvalite nikto nevšimne? Príčina sa nedá jednoznačne určiť, keďže má na to vplyv množstvo faktorov. Keby existoval zaručený postup, ako ku svojmu obsahu prilákať čo najviac zdieľaní, logicky by to všetci využívali a vznikol by chaos. Našťastie, taký postup neexistuje. Rozsiahly prieskum Buzzsumo viral content priniesol niekoľko spoločných znakov, ktoré sú charakteristické pre všetky články a posty s vysokým počtom zdieľaní.
Veľké firmy využívajú psychologické triky, aby ľudí prilákali ku svojim produktom, hovorí Peter N. Murray, odborník na psychológiu marketingu. Psychologické činitele, napríklad emócie, majú výrazný vplyv na preferencie ľudí. Buzzsumo identifikovali štyri základné elementy, ktoré sa vyskytujú pri virálnom obsahu: emočný (očarujúce, príjemné, inšpiratívne, šokujúce, varovné…), obsahový (obrázky, fakty, tabuľky, citáty, videá, interakcia), tematický (aktuálne „trendy“ témy, zdravie a šport, mačky a psy, deti, dlhý život, láska) a formátový (zoznamy, kvízy, príbehy, zhromažďovanie údajov, výskumy, praktické tipy).
Počet zdieľaní rastie väčšinou exponenciálne – v rámci jednej stránky má najzdieľanejší článok omnoho viac zdieľaní, ako ostatné v poradí. To potvrdzuje, že prevádzkovatelia stránky nemajú recept, ako pritiahnuť publikum. Aj keď celkový počet zdieľaní naznačuje, že o ich obsah je záujem. Takisto je záujem o celebrity, napríklad singel Adele Hello mal na YouTube za krátky čas vyše 500 miliónov vzhliadnutí.
Tu je niekoľko tipov, ako svojmu obsahu pomôcť k virálnemu šíreniu:
1. Kľúčové slová
Prvý spôsob je SEO (search engine optimalization), čiže optimalizácia webových vyhľadávačov. Týka sa hlavne článkov a webstránok. Základ je správne si zvoliť kľúčové slová a zakomponovať ich do textu. Kľúčové slová majú za úlohu prilákať vyhľadávacie roboty k vášmu obsahu. Optimálna hustota kľúčových slov, tzv. key word density, je 1 – 3 percent.
Kľúčové slová nesmú chýbať v nadpise, odkazoch a ani v obrázkoch. Pri ich výbere sa skúste zamyslieť nad tým, že aké výrazy by ľudia hľadali v súvislosti s obsahom vašej stránky. Existujú stránky, napríklad wordstream.com, ktoré vám pomôžu vyhľadať optimálne kľúčové slová pre sociálne siete. Pri článkoch je dôležitá aj ich dĺžka, snažte sa neprekročiť 1 000 slov, a dávajte si pozor na gramatiku a usporiadanie textu.
2. Dobrý obrázok = tisíc slov
Dobrý obrázok pritiahne viac pozornosti, ako tisíc slov. Aj ku článkom vždy pridajte atraktívne obrázky alebo videá. Dávajte si pozor, aby tematicky nadväzovali na obsah a tiež si dajte záležať na ich kvalite. V poslednom čase sú populárne infografiky, ktoré prezentujú fakty vo forme obrázkov a stručných popisov, a tým dodajú obrázkom informačnú hodnotu. Tu je dobrý nástroj na tvorbu infocharts.
Obrázky sú ideálne na zdieľanie a šírenie po internete, pretože si vyžadujú len krátky vnem – na rozdiel od textov a videí. Z obrázkov sa dajú vytvoriť zoznamy. Je vhodné, ak sa obrázky viažu na konkrétnu tému a nútia ľudí zamyslieť sa, napríklad 10 najlepších fotiek roka 2015 časopisu TIME.
3. Prekvapte ľudí
Ľudia zdieľajú obsah, ktorý obsahuje prekvapujúce informácie alebo obrázky. Napríklad informáciu o tom, že šampanské pomáha v boli proti Alzheimerovej chorobe zdieľalo až 938 tisíc užívateľov. Doteraz bolo šampanské spájané skôr s negatívnymi účinkami, ako bolesť hlavy kvôli bublinkám, prípadne vysoký obsah kalórii. Preto ľudia privítali informáciu, že môže pomôcť v boji s Alzheimerom.
4. Pákový efekt
Aktuálne trendy vždy pritiahnu pozornosť, preto by ste ich mali zahrnúť do obsahu svojich príspevkov. Keď média v septembri 2015 priniesli obrázky malého sýrskeho chlapca Aylana Kurdiho, ktorý sa utopil v mori pri úteku, internet zaplavili odkazy a správy ohľadom utečencov. Na Twitteri sa objavilo 300 000 odkazov, ktoré obsahovali tag „A Syrian Child Drowns“. Ďalší ľudia zdieľali obrázky, alebo sa vyjadrovali k téme utečencov.
Podľa niektorých médií priniesli fotky malého Aylana určitý zlom v spôsobe, akým sa staviame k utečencom. Pákový efekt spôsobí, že na jednotlivé zdieľania sa nabaľujú ďalšie, na základe atraktivity danej témy. Podobne, ako keď použijete páku a na posunutie ťažkého balvanu nemusíte vyvinúť veľkú silu.
5. Inšpirujte ľudí
Ľudia ocenia obsah, ktorý je inšpiratívny alebo dáva pridanú hodnotu v podobe kvalitných informácií. Môže to byť napríklad inšpiratívny citát, alebo myšlienky z knihy. Najdôležitejšie kritéria ohľadom príspevku sú:
Pomáha vyriešiť nejaký problém?
Dáva odpoveď na otázky?
Je zábavný?
Vyvoláva príjemné pocity u ľudí?
6. Zvieratká a deti
Zvieratká a deti patria medzi najpopulárnejšie témy na sociálnych sieťach. Táto mačka hrajúca na klavíri má na YouTube vyše 42 miliónov vzhliadnutí.
7. Kontroverzia
Kontroverzné názory na aktuálne témy pritiahnu pozornosť ľudí, aj keď zo sebou nesú určité riziko. V poslednom čase na internete kolujú výroky amerického potencionálneho kandidáta na prezidenta Donalda Trumpa. Na Slovensku sa zase o kontroverzný obsah starajú politici, keďže sa blížia voľby, a karikaturisti.
8. Kvízy a ankety
Ľudia radi objavujú nové informácie, zvlášť keď sa môžu dozvedieť niečo o sebe a neskôr to zdieľať na sociálnych sieťach. Najväčšiu úspešnosť majú kvízy, kde sa výsledok dozviete ihneď a zobrazia Vás v pozitívnom svetle. Ktorá postava zo Star Wars vás najviac vystihuje?
9. Správy, ktoré varujú
Na sociálnych sieťach sa často zdieľajú príspevky a články o tom, ako sa vyhnúť rôznym typom podvodov, napríklad aby niekto nezneužil váš profil alebo aby sa vaše deti nestali obeťou pornografie.
10. Tajomstvo úspechu
Každý sa snaží v niečom uspieť a už samotné slovo „úspech“ v titulku pôsobí motivujúco. Niekedy sa dajú spojiť dokopy dve veci, napríklad Top 101 citátov od úspešných ľudí.
11. Šport, zdravie a diéty
Každý chce byť zdravý, alebo schudnúť na leto do plaviek. Tri najviac zdieľané príspevky na BuzzFeed v roku 2015 sa týkali práve tejto oblasti. Znovu sa hodí dobrý obrázok a atraktívny titulok typu „desať najlepších cvikov, na ktoré nepotrebujete vybavenie“ alebo “ 5 potravín, ktoré vám pomôžu schudnúť“. Tiež sa osvedčili infografiky, napríklad návody na cvičenia alebo stravovanie.
12. Vzťahy a láska
Táto romantická téma odjakživa priťahovala pozornosť ľudí. Tento článok na stránke The New York Times sa snaží vyvrátiť niektoré stereotypy ohľadom lásky a zamilovania sa (čím ponúka niečo nezvyčajné), no zároveň ponúka racionálne fakty obsahuje príbeh. Článok musí mať atraktívny titulok, aby zaujal, a tento hovorí jednoznačne v prospech atraktivity.
13. Recept na dlhý život
Je to troška v protiklade s predchádzajúcim bodom, ale táto 109 ročná starenka tvrdí, že žije tak dlho vďaka tomu, že sa vyhýba mužom. Každopádne, článok má 1 900 000 zdieľaní.
Na druhej strane, rovnako dobre môže na ľudí zapôsobiť aj emočne podfarbený príbeh, napríklad o vzťahu dvoch ľudí. Ideálne je, ak je prepojený na aktuálnu tému a obsahuje zaujímavé obrázky.
Ako vidíte, neexistuje univerzálny recept na nalákanie ľudí a zdieľaní. Vhodnou kombináciu vyššie uvedených trikov sa však dá zvýšiť virálny potenciál vašich príspevkov. Skúste skombinovať emočne ladený príbeh dvoch utečencov a pridajte vhodné obrázky, alebo ponúknite kvíz, kde sa ľudia dozvedia niečo o svojej osobnosti. Ako ilustráciu použite obrázky slávnych osobností.