8 tipov ako vybudovať úspešný e-shop
Prevádzkovanie e-shopu nebolo predtým nikdy také jednoduché. Prakticky každý z nás si môže bez problémov založiť vlastný a predávať výrobky od výmyslu sveta.
Čísla hovoria samé za seba, napríklad u západných susedov je počet internetových obchodov až 36 000. U nás je to o niečo menej – „len“ 8000, pričom medziročný nárast bol na úrovni zhruba 15%.
Úspech nie je samozrejmosť
Pre niektorých ľudí prevádzka online obchodu predstavuje koníček alebo spôsob, akým si môžu zarobiť pár eur popri práci, zatiaľ čo pre iných je to živobytie.
V skutočnosti s pomocou digitálnych agentúr, ktoré ponúkajú tvorbu e-shopov, nie je problém „zavesiť“ hotový e-shop behom niekoľkých týždňov na internet. Zložitejšie to už je s jeho propagáciou a snahou premeniť návštevníkov na platiacich a hlavne spokojných zákazníkov.
Úspech nie je vždy samozrejmosťou a pravda je taká, že pri nesprávnom marketingu sa ľudia u vás nebudú v nakupovaní „predbiehať“. Práve z tohto dôvodu väčšina e-shopov po čase ukončí svoju prevádzku. Našťastie sa môžeme inšpirovať a praktiky, ktoré robia e-shopy úspešnými, môžeme využiť aj vo svoj prospech. Nižšie v článku nájdete niekoľko z nich.
Kvalitný dizajn je základ
Ľudia sú v reálnom svete často krát povrchný, to isté platí aj o tom online. Názor na váš e-shop si dokážu utvoriť behom jednej sekundy. Niekedy menej znamená viac, inak povedané – v jednoduchosti je krása.
Infografika od KISS metrics ukázala, že až 42 % ľudí si vytvára názor o internetovej stránke podľa dizajnu, pričom až 52 % ľudí sa na stránky nevráti kvôli estetike stránky. Celkový názor a úspešnosť e-shopu ovplyvňujú aj tie najmenšie veci – napríklad farba či rozloženie košíka.
Môžeme teda povedať, že kvalitný a profesionálny dizajn je sám o sebe kľúčom k úspešnému e-shopu. Ten mu totiž dodáva dôveryhodnosť a jedinečnú osobnosť.
Rýchle načítanie e-shopu
Jedno je isté, ľudia nebudú dlho čakať na načítanie vášho e-shopu! Nezabúdajte na to, že aj napriek pokročilej dobe, nemá každá slovenská domácnosť zabudovaný optický internet a to ani nehovoríme o pomalom mobilnom internete. Práve preto je potrebné, aby bol e-shop dobre optimalizovaný a pripravený na rýchle načítanie.
Infografika publikovaná na Mashable hovorí, že 25 % návštevníkov opustí internetovú stránku, keď sa načítava dlhšie ako 4 sekundy. Vo výskume od KISS metrics sa zas píše, že aj načítanie stránky o 1 sekundu neskôr ako býva zvykom môže mať za následok až 7 % zníženie konverzií.
Užitočný nástroj na meranie rýchlosti vášho e-shopu je Pingdom, ktorý je úplne zadarmo a navyše poskytne aj kvalitný výstup – tipy ako zrýchliť načítanie.
Jednoduchá navigácia
Aby ste zákazníkom urobili nakupovanie čo najjednoduchšie a najpríjemnejšie, musíte sa ubezpečiť aby rýchlo našli to, čo hľadajú. Váš obchod preto musí obsahovať logicky spracovaný stom kategórií, široké množstvo filtrov a použiteľné vyhľadávacie systémy.
Ľudia nakupujú tovar online hlavne kvôli pohodliu a veľkému sortimentu. Pokiaľ však bude vyhľadávanie a navigácia na e-shope problematická, dlho ich na stránke neudržíte.
Z obrázku nižšie si môžete všimnúť aké má prehľadné vyhľadávanie Alza. Svojím vyhľadávacím panelom zašli o krok ďalej a okrem vyhľadávaného slova navrhujú aj súvisiace pojmy a zobrazia aktuálne dostupné produkty.
Zákaznícky servis
Nič nie je dokonalé a to isté platí aj o e-shopoch. Niekedy sa skrátka niečo pokazí – či už nefunguje stránka, máte chybné údaje o produkte alebo napríklad meškáte s doručením tovaru. Za každých podmienok sa však musíte starať o zákazníkov a komunikovať s nimi.
Vzhľadom na množstvo e-shopov (cez 44 000) zákazníci často fluktuujú a práve kvalitný zákaznícky servis, ktorý poskytuje osobitý a priateľský prístup je kľúčom k tomu, aby ste si ich udržali. A to nehovoríme len o e-mailoch či telefonátoch, ktoré musíte vybavovať. Je potrebné starať sa aj o sociálne siete, kde sa zlé referencie šíria naozaj rýchlo. Komunikujte so zákazníkmi, odpovedajte na ich otázky a buďte osobný – neskrývajte sa za anonymnú identitu.
Kvalitné produktové fotografie
Nevýhoda online nakupovania je tá, že si tovar nemôžete poriadne prezrieť, ohmatať alebo vyskúšať. Práve z tohto dôvodu by mali byť produktové fotografie naozaj kvalitné. Každý chce predsa vidieť čo kupuje a práve zlé obrázky môžu zákazníka od nákupu odradiť.
Našťastie s dnešnými smartphonmi, ktoré sú niekedy rovnako dobré ako zrkadlovky, môžete urobiť naozaj kvalitné produktové fotky. Nižšie som napísal niekoľko tipov ako fotografie zlepšiť:
- foťte s dostatkom svetla
- čistite si objektív
- skúste rôzne uhly
- nahrajte video – produktové videá sú veľmi obľúbené
- pozrite sa na špeciálne režimy snímania – ak to mobil umožňuje
- nikdy nedávajte logo/názov e-shopu cez celú fotografiu – môže to pokaziť dojem z produktu
Obsiahle popisy produktov
Práve sila slov je potrebná pre konvertovanie návštevníka na platiaceho zákazníka. Jednoducho bez šikovného copywritingu sa váš e-shop nezaobíde. Obsiahle a kvalitne spracované popisy produktov by preto mali byť súčasťou každého e-shopu.
Niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu pri tvorbe popisov:
- Používajte jednoduché slová a krátke vety – aby sa popis dobre čítal.
- Identifikujte v popise motiváciu ľudí pre zajúpenie produktu.
- Zamerajte sa na výhody, ktoré produkt má, poprípade na výhody, ktoré zákazník kúpou produktu získa.
- Spomeňte unikátne predajné argumenty , ktoré vás odlíšia od konkurencie.
- Za žiadných okolností nekopírujte popisy konkurenčných stránok.
Príbuzné produkty / Návštevníci kúpili aj …
Určite ste si túto časť/sekciu všimli aj vy – má ju prakticky každý úspešný e-shop u nás aj v zahraničí. Funguje to naozaj jednoducho, na produktovej stránke ukážete návštevníkom produkty, ktoré si ostatní ľudía zakúpili, poprípade produkty, ktoré sa navzájom dopĺňajú.
Napríklad: ak si zákazník chce zakúpiť produkt Play Station 4, môže k nemu potrebovať aj ovládač navyše, alebo poslednú verziu hry FIFA. Prečo mu ju teda neponúknuť?
Sekcia príbuzné produkty predstavuje príležitosť zvýšiť výnosy e-shopu, pretože zobrazuje produkty, ktoré návštevníci priamo nehľadali ale môžu sa im tak povediac „hodiť“.
Jednoduchý objednávkový proces
Nákupný košík alebo pokladňa je posledná zastávka úspešnej „jazdy“ za kúpou vysnívaného produktu. Nepokašlite ju nejasným, zdĺhavým a nudným procesom objednávky. Jedným z najlepších spôsobov, ako zvýšiť počet konverzií je ten, že tento proces urobíte takým jednoduchým ako to len ide.
Ak chcete urobiť objednávkový proces naozaj jednoduchý, držte sa týchto tipov:
- Ponúkajte rôzne spôsoby platby a dopravy
- Umožnite aj objednávku bez registrácie
- Nepresmerujte zákazníkov na inú stránku
- Nepýtajte sa na zbytočné informácie
- Dbajte na jednoduchosť
- Používajte jasné výzvy na akciu/CTA prvky – výrazné tlačidlá objednať, ďalej …
Výsledky sa dostavia, keď sa budete zlepšovať
Ak ste si prečítali tento článok až do konca, tak máte určite odhodlanie a teraz už aj vedomosti na to, aby ste vybudovali úspešný a prosperujúci e-shop. Pokiaľ sa budete riadiť našimi radami a tipmi, výsledky sa skôr či neskôr dostavia. Nechceme, aby to znelo len motivačne – je to však veľká pravda, ktorá pri internetových e-shopoch a obrovskej konkurencii platí dvojnásobne. Držíme vášmu e-shopu palce!