Nezaradené

8 tipov ako vybudovať úspešný e-shop

8 tipov ako vybudovať úspešný e-shop

Prevádzkovanie e-shopu nebolo predtým nikdy také jednoduché. Prakticky každý z nás si môže bez problémov založiť vlastný a predávať výrobky od výmyslu sveta.

Čísla hovoria samé za seba, napríklad u západných susedov je počet internetových obchodov až 36 000. U nás je to o niečo menej – „len“ 8000, pričom medziročný nárast bol na úrovni zhruba 15%.

Úspech nie je samozrejmosť

Pre niektorých ľudí prevádzka online obchodu predstavuje koníček alebo spôsob, akým si môžu zarobiť pár eur popri práci, zatiaľ čo pre iných je to živobytie.

V skutočnosti s pomocou digitálnych agentúr, ktoré ponúkajú tvorbu e-shopov, nie je problém „zavesiť“ hotový e-shop behom niekoľkých týždňov na internet. Zložitejšie to už je s jeho propagáciou a snahou premeniť návštevníkov na platiacich a hlavne spokojných zákazníkov.

Úspech nie je vždy samozrejmosťou a pravda je taká, že pri nesprávnom marketingu sa ľudia u vás nebudú v nakupovaní „predbiehať“. Práve z tohto dôvodu väčšina e-shopov po čase ukončí svoju prevádzku. Našťastie sa môžeme inšpirovať a praktiky, ktoré robia e-shopy úspešnými, môžeme využiť aj vo svoj prospech. Nižšie v článku nájdete niekoľko z nich.

Kvalitný dizajn je základ

 

Ľudia sú v reálnom svete často krát povrchný, to isté platí aj o tom online. Názor na váš e-shop si dokážu utvoriť behom jednej sekundy. Niekedy menej znamená viac, inak povedané – v jednoduchosti je krása.

Infografika od KISS metrics ukázala, že až 42 % ľudí si vytvára názor o internetovej stránke podľa dizajnu, pričom až 52 % ľudí sa na stránky nevráti kvôli estetike stránky. Celkový názor a úspešnosť e-shopu ovplyvňujú aj tie najmenšie veci – napríklad farba či rozloženie košíka.

Môžeme teda povedať, že kvalitný a profesionálny dizajn je sám o sebe kľúčom k úspešnému e-shopu. Ten mu totiž dodáva dôveryhodnosť a jedinečnú osobnosť.

  1. Rýchle načítanie e-shopu

Jedno je isté, ľudia nebudú dlho čakať na načítanie vášho e-shopu! Nezabúdajte na to, že aj napriek pokročilej dobe, nemá každá slovenská domácnosť zabudovaný optický internet a to ani nehovoríme o pomalom mobilnom internete. Práve preto je potrebné, aby bol e-shop dobre optimalizovaný a pripravený na rýchle načítanie.

Infografika publikovaná na Mashable hovorí, že 25 % návštevníkov opustí internetovú stránku, keď sa načítava dlhšie ako 4 sekundy. Vo výskume od KISS metrics sa zas píše, že aj načítanie stránky o 1 sekundu neskôr ako býva zvykom môže mať za následok až 7 % zníženie konverzií.

Užitočný nástroj na meranie rýchlosti vášho e-shopu je Pingdom, ktorý je úplne zadarmo a navyše poskytne aj kvalitný výstup – tipy ako zrýchliť načítanie.

  1. Jednoduchá navigácia

Aby ste zákazníkom urobili nakupovanie čo najjednoduchšie a najpríjemnejšie, musíte sa ubezpečiť aby rýchlo našli to, čo hľadajú. Váš obchod preto musí obsahovať logicky spracovaný stom kategórií, široké množstvo filtrov a použiteľné vyhľadávacie systémy.

Ľudia nakupujú tovar online hlavne kvôli pohodliu a veľkému sortimentu. Pokiaľ však bude vyhľadávanie a navigácia na e-shope problematická, dlho ich na stránke neudržíte.

Z obrázku nižšie si môžete všimnúť aké má prehľadné vyhľadávanie Alza. Svojím vyhľadávacím panelom zašli o krok ďalej a okrem vyhľadávaného slova navrhujú aj súvisiace pojmy a zobrazia aktuálne dostupné produkty.

alza

  1. Zákaznícky servis

Nič nie je dokonalé a to isté platí aj o e-shopoch. Niekedy sa skrátka niečo pokazí – či už nefunguje stránka, máte chybné údaje o produkte alebo napríklad meškáte s doručením tovaru. Za každých podmienok sa však musíte starať o zákazníkov a komunikovať s nimi.

Vzhľadom na množstvo e-shopov (cez 44 000) zákazníci často fluktuujú a práve kvalitný zákaznícky servis, ktorý poskytuje osobitý a priateľský prístup je kľúčom k tomu, aby ste si ich udržali.  A to nehovoríme len o e-mailoch či telefonátoch, ktoré musíte vybavovať. Je potrebné starať sa aj o sociálne siete, kde sa zlé referencie šíria naozaj rýchlo. Komunikujte so zákazníkmi, odpovedajte na ich otázky a buďte osobný – neskrývajte sa za anonymnú identitu.

 

  1. Kvalitné produktové fotografie

Nevýhoda online nakupovania je tá, že si tovar nemôžete poriadne prezrieť, ohmatať alebo vyskúšať. Práve z tohto dôvodu by mali byť produktové fotografie naozaj kvalitné. Každý chce predsa vidieť čo kupuje a práve zlé obrázky môžu zákazníka od nákupu odradiť.

Našťastie s dnešnými smartphonmi, ktoré sú niekedy rovnako dobré ako zrkadlovky, môžete urobiť naozaj kvalitné produktové fotky. Nižšie som napísal niekoľko tipov ako fotografie zlepšiť:

  • foťte s dostatkom svetla
  • čistite si objektív
  • skúste rôzne uhly
  • nahrajte video – produktové videá sú veľmi obľúbené
  • pozrite sa na špeciálne režimy snímania – ak to mobil umožňuje
  • nikdy nedávajte logo/názov e-shopu cez celú fotografiu – môže to pokaziť dojem z produktu

 

  1. Obsiahle popisy produktov

Práve sila slov je potrebná pre konvertovanie návštevníka na platiaceho zákazníka. Jednoducho bez šikovného copywritingu sa váš e-shop nezaobíde. Obsiahle a kvalitne spracované popisy produktov by preto mali byť súčasťou každého e-shopu.

Niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu pri tvorbe popisov:

  • Používajte jednoduché slová a krátke vety – aby sa popis dobre čítal.
  • Identifikujte v popise motiváciu ľudí pre zajúpenie produktu.
  • Zamerajte sa na výhody, ktoré produkt má, poprípade na výhody, ktoré zákazník kúpou produktu získa.
  • Spomeňte unikátne predajné argumenty , ktoré vás odlíšia od konkurencie.
  • Za žiadných okolností nekopírujte popisy konkurenčných stránok.

 

  1. Príbuzné produkty / Návštevníci kúpili aj …

Určite ste si túto časť/sekciu všimli aj vy – má ju prakticky každý úspešný e-shop u nás aj v zahraničí. Funguje to naozaj jednoducho, na produktovej stránke ukážete návštevníkom produkty, ktoré si ostatní ľudía zakúpili, poprípade produkty, ktoré sa navzájom dopĺňajú.

Napríklad: ak si zákazník chce zakúpiť produkt Play Station 4, môže k nemu potrebovať aj ovládač navyše, alebo poslednú verziu hry FIFA. Prečo mu ju teda neponúknuť?

Sekcia príbuzné produkty predstavuje príležitosť zvýšiť výnosy e-shopu, pretože zobrazuje produkty, ktoré návštevníci priamo nehľadali ale môžu sa im tak povediac „hodiť“.

 

Tvorba eshopov - súvisiace produtky

  1. Jednoduchý objednávkový proces

Nákupný košík alebo pokladňa je posledná zastávka úspešnej „jazdy“ za kúpou vysnívaného produktu. Nepokašlite ju nejasným, zdĺhavým a nudným procesom objednávky.  Jedným z najlepších spôsobov, ako zvýšiť počet konverzií je ten, že tento proces urobíte takým jednoduchým ako to len ide.

Ak chcete urobiť objednávkový proces naozaj jednoduchý, držte sa týchto tipov:

  • Ponúkajte rôzne spôsoby platby a dopravy
  • Umožnite aj objednávku bez registrácie
  • Nepresmerujte zákazníkov na inú stránku
  • Nepýtajte sa na zbytočné informácie
  • Dbajte na jednoduchosť
  • Používajte jasné výzvy na akciu/CTA prvky – výrazné tlačidlá objednať, ďalej …

 

Výsledky sa dostavia, keď sa budete zlepšovať

Ak ste si prečítali tento článok až do konca, tak máte určite odhodlanie a teraz už aj vedomosti na to, aby ste vybudovali úspešný a prosperujúci e-shop. Pokiaľ sa budete riadiť našimi radami a tipmi, výsledky sa skôr či neskôr dostavia. Nechceme, aby to znelo len motivačne – je to však veľká pravda, ktorá pri internetových e-shopoch a obrovskej konkurencii platí dvojnásobne. Držíme vášmu e-shopu palce!