Nezaradené

SEO VERZUS UX: AKO OPTIMALIZOVAŤ WEB PRE GOOGLE AJ POŽÍVATEĽA

seovsuserexperience

Často si ľudia myslia, že cieľom optimalizácie (SEO) je dostať ich biznis na prvé miesto vo vyhľadávači. Základom predsa je, aby vás potenciálni zákazníci našli. Avšak, je váš web to, čo hľadali? Pretože skutočným cieľom SEO je práve preklik z Google výsledkov na váš web. A potom? Štafetu preberá UX (user experience alebo používateľská skúsenosť). Pár sekúnd rozhodne o tom, či váš návštevník odíde zo stránky.

Niektoré weby sú dobre optimalizované pre vyhľadávač, ale úplne „nepoužiteľné“. Častý je však aj opačný prípad. Firma má profesionálny web s pekným dizajnom a kvalitným UX, no nachádza sa až na tretej či štvrtej stránke Google. Každý deň tak prichádza o množstvo potenciálnych zákazníkov, ktorí hľadajú ich produkt či služby.

Pri tvorbe webu dnes musíte skĺbiť optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO) s user experience (UX) – celkovou skúsenosťou a zážitkom používateľa (návštevníka stránky). Keďže na jednej strane je algoritmus a na druhej používateľ, v niektorých smeroch si občas protirečia. Pozrieme sa na to, ako ich skĺbiť, prípadne čomu dať niekedy prednosť.

Aby sa vám zákazník na webe nestratil

 Prvé pravidlo UX: návštevník nesmie premýšľať, kam kliknúť. To znamená, že web či e-shop by mal byť intuitívny. Každá podstránka by mala viesť k nejakému cieľu. A čo je tým cieľom? Nákup produktu, kontaktovanie obchodného zástupcu, vyplnenie formulára.

Rozmýšľali ste však nad tým, odkiaľ sa na podstránku váš návštevník dostal? Povedzme, že človek hľadá nový vreckový vysávač. Chcel si ho kúpiť v e-shope. Google mu zobrazí výsledky. Avšak niektoré vaše podstránky majú lepšie SEO ako iné. Preto sa namiesto podstránky kategórie vreckových vysávačov dostane do bezvreckových. Ale to predsa nechcel. Čo teraz?

Problémom treba predchádzať. Podstránky rôznych kategórií aj samostatných produktov by mali byť optimalizované. Všetky. A ak sa náhodou stane, že zákazník ihneď nenájde, čo chce, zabezpečte, aby boli všetky kategórie viditeľné a orientácia na webe jednoduchá.

Hlavné menu a navigácia

 Jednoduché menu s niekoľkými intuitívnymi možnosťami je z hľadiska user experience často preferované. Príliš veľa rôznych možností dokáže byť zmätočných a neprehľadných. Niektorí návštevníci a Google však nehľadajú tak intuitívne, ako predpokladá UX.

Pre SEO je ideálne mať čo najviac kľúčových fráz na hlavnej stránke. Najlepšie s preklikom na konkrétne podstránky. Ako to teda zariadiť? Využite výsuvné menu či menu v päte stránky. V rámci SEO poslúži indexácii aj mapa stránky.

Okrem toho sú vhodným doplnkom aj breadcrumbs – popis cesty, ktorá na danú podstránku viedla. Návštevník tak hneď vidí,  z akej podstránky prišiel a rýchlejšie sa dostane kamkoľvek. Prínosy pre SEO v podobe anchor textov, backlinkov a kľúčových slov sú jednoznačné.

Texty s kľúčovými slovami a frázami

 SEO si často vyžaduje text aj tam, kde by sa vám normálne mohol zdať z hľadiska UX nepotrebný a zbytočný. Aby vaše stránky Google vedel prečítať a zaindexovať, každá podstránka by mala obsahovať text so správnymi kľúčovými slovami hľadaného produktu aj príbuznými výrazmi, ktoré sa s ním môžu spájať. Čo sa nezmestí, môže ísť aj naspodok stránky. Dôležité pre SEO je, že tam vôbec bude.

Textový vs. zábavný obsah

 UX má rado vizuálny obsah, ktorý rýchlejšie a zábavnejšie poskytne návštevníkovi hľadané informácie. To sa však nedá povedať o SEO, keďže Google tento obsah nevie zaindexovať a alt tagy (popisy obrázkov) nepovedia celý príbeh. Dôležité myšlienky na obrázkoch je preto dobré opísať aj v príslušnom texte.

Zaujímavou dilemou je infografika.  Aj keď vysvetlí problém lepšie ako tisíc slov, z hľadiska SEO je jej obsah nečitateľný. Zvážte preto, či radšej nepoužiť kombináciu obrázkov, grafov a textu.

Písomný popis s kľúčovými slovami je vhodný aj na podstránkach, ktoré obsahujú napríklad len interaktívnu grafiku alebo videá. Tie môžete doplniť prepismi toho, o čom sa v nich hovorí. Okrem SEO dôvodov textová forma vyhovuje aj mnohým používateľom.

Keď sa SEO a UX prelínajú

 Google sa snaží nastaviť svoje algoritmy čoraz viac tak, aby rozmýšľali ako ľudia. V podstate lepšie UX znamená lepšie SEO. Pri optimalizácii je ale potrebné myslieť na to, odkiaľ k vám návštevníci prichádzajú a podľa toho stránku prispôsobiť. Správna kombinácia UX a SEO potom prinesie vyššiu návštevnosť aj zisk.