Nezaradené

8 Tipov ako Spraviť Pokročilú Analýzu Kľúčových Slov

 

Analýza kľúčových slov patrí medzi najdôležitejšie marketingové aktivity, či už robíte SEO optimalizáciou pre vyhľadavače, prieskum trhu, platenú reklamu. Prečo?

Analýza kľučových slóv odhalí aký je záujem o produkty, aká je konkurencia, prezradí Vám nové nápady na súvisiace kľúčové slová . . . Analýza kľúčových slóv môže byť veľmi mocným nástrojom pri tvorbe stránky či pri jej vylepšovaní. Na začiatok si ukážeme 3 reálne príklady, kde vám môže pomôcť.

Príklad 1 – Máme nový produkt, službu alebo projekt

Oslovila vás známa s novým projektom. Chcela by začať predávať na Slovensku golfové potreby. Golfu ste sa nikdy nevenovali, nehrali ho. Potrebovali by ste zistiť potenciál tohto projektu. Urobíte si teda analýzu kľúčových slov a zistíte, že téma golfu má veľmi veľký potenciál. Ľudia sa o ňu zaujímajú. Kľúčové slová s ňou spojené majú veľmi veľa vyhľadávaní za mesiac. Pre vás jasný signál – tento projekt musíte čím skôr spustiť. Vďaka analýze kľúčových slov viete hneď na začiatku odhadnúť, aký potenciál má produkt alebo služba a či sa o ňu ľudia vôbec zaujímajú. Ak nie, ušetríte veľa času a môžete sa radšej venovať dôležitejším veciam.

Príklad 2 – Chceme nový web alebo e-shop

Chcete mať web o vínach. Na začiatku však netušíte, čo ľudí o víne zaujíma. Aké typy vín a aké informácie o nich ľudia hľadajú? Ak neviete toto, ako dokážete navrhnúť štruktúru webu alebo vymyslieť kategórie produktov v e-shope? Práve tu nastupuje analýza kľúčových slov. Vďaka nej môžete zistiť odpovede na spomínané otázky. Budete vedieť, akú štruktúru webu zvoliť, aké kategórie a aké slová zakomponovať, aby ste pritiahli svoju cieľovú skupinu.

Príklad 3 – Mám web a potrebujeme ho vylepšiť

Máte e-shop s knihami. Píšete blog o novinkách v knižnom svete. Ako majitelia stránok čelíte rôznym výzvam. Dochádzajú vám nápady na nové články? Chcete zistiť, prostredníctvom akých fráz prichádzajú čitatelia na váš web? Chcete sa dostať na vyššie pozície v Google? Chcete vedieť, ktoré kľúčové slová vám reálne prinášajú najväčšie tržby? Máte veľa otázok a keywords analýza je jeden z nástrojov, ktoré vám ich pomôžu zodpovedať.

Analýza kľúčových slov a fráz je zároveň prvý a dôležitý krok SEO optimalizácie. Dnes ľudia pred nákupom vyhľadávajú informácie o produkte alebo službách online. Práve takáto analýza vám dopomôže zobrazovať váš web vo výsledkoch vyhľadávania čo najvyššie, a to organicky – bez platenej reklamy. Ak neobjavíte dôležité kľúčové frázy, tak vám jednoducho uteká zisk. Závery z analýzy vám však pomôžu aj pri tvorbe štruktúry webu alebo určovaní biznis potenciálu produktu alebo služby.

 

Ako získať kľúčové slová pre analýzu?

Myslite na long-tail výrazy, sú to výrazy zložené z viac slov. Ešte pred tým, ako sa pustíme do konkrétnych odporúčaní, uvedomte si, že nehľadáte len jednotlivé slová alebo dvojslovné výrazy. Ľudia sa prirodzene pýtajú komplexnejšie otázky, vyhľadávajú skôr viacslovné tzv. long-tailové výrazy. Ak chceme ísť na dovolenku, nezadáme do Google len „dovolenka“. Skôr napíšeme niečo ako „Kam na dovolenku v roku 2016?“. Jedno a dvojslovné výrazy majú byť len základ. Ak sa zameriame iba na tie, pripravíme sa o veľmi veľa návštevníkov.

1. Začnime z vlastnej hlavy

Neviete, kde začať? Úplne prvým zdrojom nápadov by mala byť vaša vlastná hlava. Stačí poznať cieľovú skupinu či oblasť, v ktorej pôsobíte alebo produkt a viete z hlavy „vysypať“ hneď niekoľko kľúčových slóv. Malo by vám napadnúť niekoľko desiatok vhodných kľúčových slov. Vy sám ste expert na svoje produkty a služby.

brainstorm

 

 

2. Inšpirujme sa konkurenciou

Začínate s e-shopom, kde chcete predávať športové veci? Tak skúste nájsť podobne zamerané stránky. Môžu vám poslúžiť ako inšpirácia pre naše vlastné kľúčové slová. Zaujímajte sa, aké kategórie majú na webe, aká je štruktúra stránky, a tiež o čom píšu články.

3. Hľadajme slová s plánovačom kľúčových slov od Google

Najpoužívanejším a najznámejším nástrojom na získanie kľúčových slov je Google Keywords Planner, pôvodne vytvorený pre AdWords. Je veľmi intuitívny a jednoduchý na ovládanie
Na úplnom začiatku potrebujete AdWords účet. Po prihlásení sa do účtu kliknete v sekcii Nástroje na Plánovač kľúčových slov. Nastavíte si krajinu na Slovensko a ako jazyk logicky slovenčinu. Teraz stačí už len zadať vaše slovné spojenia a sledovať objem ich vyhľadávania a konkurenciu. Prípadne pozorujte, aké ďalšie frázy vyhľadávajú ľudia v spojení so zadanými výrazmi. Porovnajte si jednotné a množné číslo, synonymá. Snažte čo najviac rozšíriť svoj zoznam slov.

TIP: Na jedenkrát môžete nájsť nápady iba pre 200 slov.

TIP: Pozor nezamerajte sa len na objem vyhľadavaných kľúčových slóv, sledujte aj konkurenciu

adwords

4. Google Keywords planner nie je jednorožec

Bavíme sa o pokročilej analýze kľúčových slov. Pozrime sa teda trochu ďalej než na bežne používané techniky, nástroje a zdroje. Google Keywords Planner je určite najlepší zdroj informácií o návštevnosti, existuje však aj niekoľko ďalších.

Googlu rastie konkurencia

Bing sa stáva serióznou konkurenciou na poli vyhľadávačov. Ako teda pracovať s vyhľadávaním kľúčových slov na Bingu? Najprv sa budete samozrejme musieť prihlásiť. Ak máte Microsoft účet je to jednoduchšie, stačí použiť ten.

Základné nastavenia sú trochu odlišné ako pri Google. Ak nastavíte 6 mesiacov, Bing keywords tool vám ukáže presnú hodnotu vyhľadávaní počas týchto 6 mesiacov. Môžete si však nastaviť aj vlastné rozpätie dátumov. Viete si vyfiltrovať výsledky podľa krajiny, jazyka alebo dátumu. Vyhľadávanie presnej zhody vám ukáže objem vyhľadávania pre long-tail výrazy – čo vám pomôže ohodnotiť ich kvalitu. Super je export dát – vo vyexportovanom CSV súbore vám Bing pripraví návrhy k vami zadaným kľúčovým slovám. Zároveň vám ukáže ich vyhľadateľnosť. Vďaka tomu vieme jednoducho rozšíriť skupinu keywords o ďalšie slová a výrazy. V exporte si ľahko môžeme pridať objem vyhľadávania z Google Adwords, porovnať ich medzi sebou a potvrdiť si svoje odhady.

Ďalšie užitočné „tooly“

V rámci nástroja SEO Book´s Research Tool máte k dispozícii free aj platenú verziu. Po zadaní kľúčového slova vám tento nástroj ukáže najrelevantnejší výsledok s mesačným objemom vyhľadávania a ďalšími metrikami. Nevýhodou je, že neviete výsledky filtrovať podľa krajiny.

Čerešničkou na záver je Keywordtool.io – v tomto nástroji viete vyhľadať kľúčové slová pre Google, Bing a navyše aj Youtube. Ten môže byť ďalším zaujímavým zdrojom nápadov. Ak by ste však chceli poznať aj objem vyhľadávania, musíte mať platený účet.

keywordtool.io

5. Ešte sa mrknime na návrhy z Google vyhľadávania

Najjednoduchší spôsob, ako vytvoriť long-tailové kľúčové frázy je použiť priamo Google vyhľadávač. Stačí, keď do neho napíšete hľadaný výraz a Google vám ukáže návrh najčastejšie hľadaných spojení. Tieto návrhy sa menia dynamicky, podľa toho, čo práve vpisujete. Takže pridávajte rôzne tvary, synonymá a alternatívy hľadaných slov. Cieľom je vyzbierať čo najviac slov a ich spojení.

TIP: Google si pamätá naše minulé vyhľadávanie a prispôsobuje zobrazované výsledky, preto použijeme radšej inkognito mód prehliadača.

Tento proces hľadania kľúčových slov a fráz môže byť zdĺhavý. Šikovní ľudia preto vymysleli rôzne nástroje na uľahčenie tohto hľadania. Skúste napríklad web Ubersuggest.io. Stačí napísať hľadané slovo a tento nástroj vám ukáže všetky možné alternatívy, ako keby ste ich postupne písali do vyhľadávača.

6. Sledujme interné vyhľadávanie na webe

Ak už webovú stránku máte, možno obchádzate jeden z najlepších zdrojov. Je ním vaša vlastná stránka. Pozrime sa, čo ľudia hľadajú vo vašom internom vyhľadávaní, ako používajú stránku a čo ich na nej zaujíma. Veľmi dobre táto stratégia funguje pre väčšie stránky – ako e-shopy, blogy a magazíny.

Sledovanie interného vyhľadávania na stránke nastavíte jednoducho. Tu je krátky návod:
a. Nájdete URL parameter – pozrite sa, ako vaša stránka ukazuje výsledky vyhľadávania. Môže to vyzerať napríklad ako obrázok nižšie. V tomto prípade je „search example“ vyhľadávané slovo a „search“ parameter.

b. Nastavíte tracking – otvoríte si svoj Google Analytics profil a prejdete do sekcie Správca. Tam kliknete na Nastavenie výberu dát v poslednom stĺpci.

c. Prejdete úplne dole k nadpisu Nastavenie vyhľadávania na webe. Zapnete Sledovanie vyhľadávania a napíšete do prázdneho poľa parameter, ktorý ste objavili. V tomto prípade „search“.

d. Pracujete so získanými dátami – od nastavenia sledovania by ste mali vidieť výsledky. Dostaneme sa k nim cez Google Analytics > Správanie > Vyhľadávanie na webe > Vyhľadávacie výrazy.

Mali by ste vidieť všetky frázy zadané návštevníkmi vášho webu do vyhľadávania spolu s počtom unikátnych hľadaní. Odporúčame ešte použiť filter a zobraziť výrazy s viac ako 10 vyhľadávaniami. Je dobré sledovať cez filter aj slová s:
• konverziami
• vysokým počtom návštev
• nízkou mierou opustenia webu
• veľkým počtom prezretých stránok
• dlhšou dobou strávenou na webe

e. Konajte – vidíte pred sebou zoznam kľúčových slov, ktoré zaujímajú práve vašich návštevníkov alebo zákazníkov. Vďaka slovám, ktoré ľudia často vyhľadávajú, vytvoríte obsah. Slová, pri ktorých aj zostanú dlhšie na webe použijete na ďalšiu analýzu a optimalizáciu.

TIP: V Google Analytics si viete pozrieť aj organické kľúčové slová, ktoré priviedli návštevníkov na váš web. Nájdete ich v Akvizície – Kampane – Organické kľúčové slová

analytics

7. Zamerajte sa na konkurencieschopné kľúčové slová

Keď dokončíte proces hľadania vhodných kľúčových slóv, zamerajte sa na prisekum konkurencie. Lepšie pochopíte aké máte šance dostať sa v Google s Vaším kľúčovým slovom na 1 pozície. Google je nástroj „hlasov“, ktorý vo výsledkoch vyhľadávanie uprednostní webstránky s najväčším počtom kvalitných odkazov. Znamená to že  v Google sa zobrazí na 1 pozícii na dopyt „seo“ webstránka, ktorá má vybudovaných množstvo odkazov  z kvalitných a relevantných domén. Ako teda zistiť ktoré kľúčové slová sú konkurenciechopné?

  1. Napíšte kľúčové slovo  na ktoré chcete optimalizovať do Google
  2. Ak sa zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania viac ako 100,000,000 stránok, ide o konkurenčné slovo. Znamená to že bude Vás stáť veľa úsilia a času kým sa dostanete na 1 pozície, pretože veľa webstránok optimalizovalo na toto kľúčové slovo. Ak sa zobrazí menej ako  300 000 webstránok, znamená to že konkurencia nie je až taká vysoká.
  3. Vyhľadajte v google pomocou operátora:   intitle: “kľúčové slovo”  Vo výsledkoch sa Vám zobrazia len  webstránky, ktoré majú kľúčové slovo v nadpise webstránky. (Vo všeobecnosti platí, že kľúčové slovo v nadpise webstránky patrí medzi najdôležitejšie pri SEO optimalizácii. Nadpis je prvá vec, kde vyhľadavacie nástroje nahliadnu pri výbere vhodnej stránky, ktorá sa zobrazí vo výsledkoch vyhľadavania. Preto je nevyhnutné pri optimalizácii vložiť kľúčové slovo do nadpisu). Tento operátor Vám zobrazí len webstránky s kľúčovým slovom v nadpise. Z čoho si môžete urobiť obraz koľko websrtánok súťaží, aby sa zobrazilo vo výsledkoch na toto kľúčové slovo.

google

8. Čistíme a kategorizujeme dáta

Urobiť dobrú analýzu trvá veľmi dlho a je za ňou veľa práce. Hlavne čistenie a triedenie dát z rôznych zdrojov v Exceli. Ako si prácu uľahčiť? Odporúčame vám nástroj Open Refine.

Ide o veľmi populárny nástroj medzi SEO analytikmi. Má celý rad skvelých funkcií. Oproti klasickému tabuľkového editoru vypichneme ľahšiu prácu s regulárnymi výrazmi a podstatne rýchlejšie operácie s veľkým objemom dát. Navyše archivuje históriu, takže vieme čokoľvek ľahko zmeniť.

Či už budete pracovať s Open Refine alebo s Excelom, podstatné je, aby ste celý zoznam fráz prečistili od duplikátov a irelevantných slov. Prečistené dáta potom rozdelíme logicky do celkov, ktoré majú niečo spoločné alebo sú prepojené. A máte hotovo, teda skoro…