Spotrebitelia sú každý deň bombardovaní marketingom. Prispôsobenie marketingu je spôsob, akým môžu obchodníci dostať produkt aj k tým najnáročnejším kupujúcim. Marketingová personalizácia sa vyvinula ďaleko za hranice oslovovania zákazníkov napríklad cez email. V súčasnosti existujú sofistikované spôsoby, ako zabezpečiť, aby ste doručovali vysoko relevantné reklamy a obsah tomu správnemu publiku v správnom čase. Najlepšie na tom je, že tieto stratégie sú dostupné pre každý typ podnikania, od veľkých podnikov až po tie najmenšie obchody. V tomto článku vám povieme, čo je personalizovaný marketing a ukážeme niekoľko spôsobov, ako prispôsobiť svoj marketing, aby bol čo najefektívnejší pre vaše podnikanie. Stanovíme tiež niekoľko pokynov, aby prispôsobenie vášho marketingu nevyzeralo strašidelne, a aby ste s údajmi svojich zákazníkov zaobchádzali opatrne.
Čo je personalizovaný marketing?
Personalizovaný marketing sa zameriava na jednotlivcov a prispôsobuje obsah, produkty a ponuky na základe ich špecifického správania, preferencií a demografických informácií. Používa údaje o zákazníkoch na vytváranie relevantných správ, ktoré rezonujú s jedinečnými potrebami a záujmami každej osoby, vďaka čomu sú produkty pre vášho cieľového kupujúceho oveľa atraktívnejšie. Myšlienkou personalizácie v marketingu je dať vašim potenciálnym zákazníkom pocit, že správa alebo ponuka bola navrhnutá práve pre nich. Predstavte si, že vidíte náhodnú reklamu na nepremokavý zimný kabát. Je dosť malá šanca, že to budete potrebovať práve vtedy. Teraz povedzme, že pravidelne navštevujete e-shop predajcu kabátov a prihlásili ste sa aj na odber marketingových e-mailov a nastavili ste preferované umiestnenie obchodu. Vo vašom meste sa očakáva prvé veľké sneženie a práve v tomto momente dostanete e-mail s ponukou trojdňovej zľavy na ich novú kolekciu nepremokavých zimných kabátov. Presne takto funguje personalizovaný marketing.
Aké sú výhody personalizovaného marketingu?
Personalizovaný marketing si vyžaduje trochu úsilia navyše, avšak prínos je veľký. Tu je niekoľko spôsobov, ako vám personalizácia môže pomôcť rásť.
Kupujúcim sa to páči
Personalizovaný marketing má zmysel, pretože ho preferujú vaši zákazníci. Až 71 % kupujúcich tvrdí, že chcú, aby spoločnosti poskytovali personalizované interakcie. A dve tretiny zákazníkov tvrdia, že očakávajú, že obchodníci budú rozumieť ich potrebám. To všetko dáva zmysel. Väčšina ľudí totiž nechce na obrazovkách svojich notebookov a smartfónov irelevantné propagačné akcie na veci, ktoré si nikdy nebudú chcieť kúpiť.
Buduje dôveru
Komu by ste viac dôverovali, predajcovi, ktorý kladie otázky a vysvetľuje špecifické výhody produktu? Alebo tomu, kto neustále uvádza vymyslené funkcie, ktoré neriešia váš problém? Väčšina by zrejme uviedla, že verí tomu prvému.
Upúta pozornosť
Možno ste už počuli o štúdiách vykonaných s cieľom ukázať, čo sa stane, keď čítame alebo počujeme svoje vlastné meno. V podstate sa nám rozsvietia časti mozgu zodpovedné za kontrolu impulzov a rozhodovanie. Preto môžete vytvoriť okamžité spojenie s niekým, kto si prezerá doručenú poštu pridaním jeho mena do e-mailu. Týmto krokom určite zaujmete pozornosť potenciálneho zákazníka.
Aké sú pokyny pre personalizovaný marketing?
S marketingovou personalizáciou je spojená zodpovednosť. Koniec koncov, zhromažďujete a spracovávate údaje o zákazníkoch. Navyše, často musíte prekročiť tenkú hranicu medzi tým, aby bol marketing relevantnejší, avšak musíte byť pri tom opatrný, aby ste nevyzerali ako strašidelný stalker. Tieto pokyny vám pomôžu udržať sa na správnej ceste.
Zbierajte údaje zodpovedne
Prispôsobenie závisí od fungovania údajov o zákazníkoch. Či už ide o osobné informácie, ktoré ste získali z formulára na generovanie potenciálnych zákazníkov, alebo informácie o správaní založené na tom, kde niekto klikol na váš web. Tieto údaje musíte zhromažďovať a spravovať zodpovedne.
Vyhnite sa príliš agresívnemu opätovnému zacieleniu
Retargeting je dôležitou súčasťou personalizovaného marketingu, pretože kladie propagačné akcie pred ľudí, ktorí prejavili záujem o konkrétny produkt. Ak to však vezmete príliš agresívne, nahneváte publikum, ktoré chcete konvertovať. Dajte svojim reklamám na opätovné zacielenie primeraný časový rámec. Pre malé impulzné položky by mal stačiť deň alebo dva. Pri väčších nákupoch, pri ktorých kupujúcim trvá rozhodovanie dlhšie, napríklad pri nehnuteľnostiach, môžete limit obmedziť na niekoľko týždňov alebo mesiacov.
Neprispôsobujte sa príliš
Personalizovaný marketing má veľa výhod, ale ak sa oň príliš opierate, potlačíte objavovanie zákazníkov a prehlušíte posolstvá vašej značky. Znamená to, že ak budete neustále ponúkať zimné kabáty, a len zimné kabáty, do úzadia sa dostávajú iné produkty, ktoré máte takisto vo svojom portfóliu.
Ako vytvoriť personalizovanú marketingovú stratégiu
Keď sa pustíte do personalizácie niektorých svojich marketingových kampaní, nájdete nekonečný zoznam spôsobov, ako to urobiť. Na začiatok použite nasledovné kroky:
- Stanovte si ciele. Ako každá cesta, aj tu potrebujete cieľ, aby ste si mohli vybrať trasu. Vaše ciele budú určovať všetko od toho, aké údaje zhromažďujete, až po kanály, ktoré si vyberiete.
- Zhromažďujte dáta. Zhromažďovanie čistých a dôveryhodných údajov je jadrom úspešnej personalizovanej marketingovej stratégie. Budete sa musieť rozhodnúť, ktoré údaje sú dôležité a ako ich budete zhromažďovať. Napríklad, ak je lepšie využiť vašu e-mailovú marketingovú stratégiu, potom musíte zhromaždiť e-mailové adresy, aby ste rozšírili svoj zoznam odberateľov, a sledovať niektoré behaviorálne a osobné údaje na prispôsobenie vašich e-mailov.
Rozhodnite sa, ktoré kanály si prispôsobíte
Každý marketingový kanál predstavuje svoje vlastné výhody a výzvy pre personalizáciu. E-mail vám poskytuje veľa možností kontroly a hyperpersonalizácie, ale je ťažšie prinútiť ľudí, aby vám poskytli vašu e-mailovú adresu. Marketing na sociálnych sieťach vám poskytuje rýchlejší prístup k väčšiemu publiku. Dôkladne si premyslite svoje ciele a údaje, ktoré budete reálne môcť zhromaždiť a potom ich priraďte k správnemu kanálu. O reklamách na sociálnych sieťach sa viac dozviete na našom blogu. Môžete si prečítať naše najnovšie články ako napríklad „Najobľúbenejšie reklamné trendy na Facebooku v roku 2025“ alebo „SEO pre TikTok? Rozšírte svoju značku práve na túto sociálnu sieť!“