Nezaradené

Online Marketing: Trendy internetového marketingu pre rok 2021

Digitálny marketing

Udržať si klientov, odolávať konkurencii a získavať stále viac a viac zákazníkov je snahou každého majiteľa webovej stránky. Optimalizácia hlasového vyhľadávania, SEO a umelá inteligencia boli v kurze nedávno. Stále sú dôležitou súčasťou aj súčasného digitálneho marketingu. Ak sa vám aj napriek tomu nedarí možno robíte chybu niekde inde. Prispôsobiť sa rýchlym zmenám v digitálnom marketingu môže byť niekedy chaotické a zmätočné. Niet divu, technológia sa vyvíja rýchlejšie než naša schopnosť využiť ju. Nič ale nie je stratené ak poznáte najnovšie trendy v digitálnom marketingu. Pomôžu vám obstáť v konkurencii a aj prosperovať.

Trendy digitálneho marketingu

Konverzačný marketing

Ľudia trávia čoraz viac času komunikáciou prostredníctvom rôznych komunikačných programov a aplikácií. Messenger, Viber, WhatsApp  či Instagram. Nechce sa im písať maily, vypĺňať kontaktné formuláre a čakať deň – dva kedy im odpoviete.

Konverzačný marketing umožní prepojenie zákazníka a marketingového pracovníka okamžite na kanály, ktorý si zvolí zákazník. Vtiahnite zákazníka do rozhovoru, odpovedajte na jeho otázky, zistite čo chce, čo potrebuje,…

Myslíte si, že zákazníkovi sa bude chcieť odhlásiť z Facebooku a prihlásiť sa na Instagram aby vám mohol napísať? …nie, nespraví to. Prispôsobte sa správaniu zákazníkov a buďte im k dispozícii na viacerých kanáloch (FB, Messenger, Viber, Instagram.,… Využite aplikácie a sociálne siete na komunikáciu so zákazníkmi.  Čísla hovoria jasne

  • viac ako 1 miliarda užívateľov je aktívnych cez FB Messenger. Každý mesiac sa tu vymení viac ako 10 miliárd správ len medzi zákazníkmi a firmami
  • WhatsApp je na tom ešte lepšie – viac ako 1,5 miliardy aktívnych užívateľov, ktorí si medzi sebou vymenia cca 55 miliárd správ

Pomôcť vám v tom môže aj AI – umelá inteligencia a personalizácia.

Umelé inteligencia – AI

Nie, nemyslíme robotov, ktorých by ste v podstate nevyužili (pokiaľ nie ste veľkou nadnárodnou spoločnosťou). Využiť ale môžete chatboty, ktoré sa v súčasnosti značne rozšírili. Môžete ich využiť na online komunikáciu so zákazníkom, odporúčanie produktov, personalizáciu emailov a pod.

Chatboty sú v podstate virtuálni asistenti, ktorí sú zákazníkovi k dispozícii 24 hodín denne 7 dní v týždni a zvládnu odpovedať na základné a jednoduché otázky či odporúčať produkt.

  • dokážu poskytnúť viac ako 80% služieb zákazníkovi
  • ušetria vám financie a aj čas, ktorý by ste inak museli venovať zákazníkom.
  • ušetrený čas môžete investovať na dôležitejšiu prácu.
  • využívajú ich veľké aj menšie spoločnosti ( takmer 80% firiem), tak prečo nie aj vy.

Personalizácia

Personalizácia je novinkou v oblasti digitálneho marketingu. Kým umelá inteligencia je zákazníkovi k dispozícii okamžite nedokáže mu pomôcť so všetkým. Keď sa zákazník rozhodne kontaktovať živý chat (zákaznícky servis) má konkrétny problém., s ktorým mu chatbot veľmi nepomôže.

Z toho dôvodu je dobré zamerať sa na zákazníka ako na jednotlivca. Obojstranná komunikácia v reálnom čase je dôkazom, že si ho vážite a chcete mu pomôcť s jeho problémom. Chatovací agent je v tomto prípade viac než dobrou voľbou. Môže sa stať, že zákazník má problém s dokončením objednávky a ak mu okamžite nik s problémom neporadí rozhodne sa objednávku zrušiť.

Živí chat je popri emailovej a telefónnej komunikácii  ďalšou dobrovoľnou službou zákazníkovi, ktorá sa čoraz rýchlejšie rozrastá. Viac ako 40% návštevníkov vášho webu očakáva, že na nej táto služba bude. Ak vám chýba dávate tak najavo, že vám na nich nezáleží.

Živý chat  je hlavným trendom digitálneho marketingu. Uprednostňuje ho viac ako 45% zákazníkov. E –mailovú komunikáciu využíva cca 30% klientov a sociálne médiá na komunikáciu využíva len cca 15%.

Dôležitú úlohu tu zohráva čas, za ktorý získa návštevník stránky odpoveď.

  • živý chat – odpoveď do pár minút
  • e-mail – odpoveď priemerne do 24 hodín
  • sociálne siete – odpoveď priemerne do 12 hodín.

Vizuálne vyhľadávanie

Vizuálne vyhľadávanie je niečo podobné ako textové vyhľadávanie s tým rozdielom, že miesto textu sa vyhľadáva obrázok alebo fotografia. Na tento spôsob vyhľadávania sa často používa služba Google s názvom Google Lens. Existuje ale viac obľúbených nástrojov na vizuálne vyhľadávanie.

Prostredníctvom vizuálneho vyhľadávania užívatelia najčastejšie vyhľadávajú Oblečenie, obuv, dekorácie do domácnosti, zvieratá, kozmetiku, šperky, automobily, potraviny, rastliny, ….

Vizuálne vyhľadávanie je vhodným nástrojom aj pre múzeá a kníhkupectvá. Nasnímaním a vyhľadaním obrazu či knihy sa návštevník dozvie hneď viac o umelcovi, prípadne si prečíta recenzie a stručný obsah knihy.

Interaktívny obsah

Zapojte užívateľov do obsahu stránky, čím získa informácie, ktoré zatiaľ nemá. Umožnia vám to rôzne kvízy, dotazníky, ankety, videá, reklamy v rozšírenej realite a pod. Dostane to vašu značku do povedomia užívateľa.

Ak napríklad predávate športové náčinie, alebo doplnky výživy na chudnutie  kalkulačka na výpočet BMI bude dobrým spôsobom ako návštevníka na stránke zdržať a poskytnúť mu tak informácie (v tomto prípade) o jeho hmotnosti

Video

Zákazníci čoraz viac vyhľadávajú videá, z ktorých sa o nových produktoch dozvedia niečo viac. Je lepšie raz vidieť ako sto krát počuť (alebo čítať). Pre ľudí je video pútavejšie než články a obrázky a keďže Google predvída správanie užívateľov stránky s video obsahom posúva na vyššie priečky.

Video marketing je dnes jedným z najdôležitejších trendov v marketingu a pravdepodobne ešte ďalších 5 až 10 rokov sa bude držať na vrchole.

  • viac ako 70% spoločností potvrdilo, že video na stránke zvýšilo ich návštevnosť
  • viac ako polovica návštevníkov po zahliadnutí produktového videa sa rozhodne pre jeho online nákup

Nahraté video môžete dať na YouTube ale môžete ho využiť aj inak.

  • prepísať video na textovú verziu (máte článok na stránku)
  • prepis spolu s videom zverejniť aj na svojej stránke
  • vložiť do videa titulky a zverejniť ho na Facebooku či inej sociálnej sieti
  • zvuk z videa môžete použiť ako podcast

Mobilné telefóny často nahrádzajú počítače a tablety, preto je dobré ak sa video dá bez problémov prehrať aj na mobilnom zariadení.

Veľmi obľúbené sú 360°videá. Poskytnú návštevníkovi stránky interaktívny zážitok a dovolia mu prezrieť si produkt, alebo miestnosť z každého uhla.

Influencer marketing

Influenceri sú verejne známe osoby, ktoré majú tisíce followerov, s ktorými majú spoločné záujmy, zaujímajú sa o podobné veci a pod. Práve tieto osoby vám môžu pomôcť dostať váš produkt či stránku do povedomia širokej verejnosti. Stačí keď sa o vašej značke zmienia na svojich stránkach a hneď o vás vedia ďalšie tisícky ľudí.

  • viac ako 60% ľudí dôveruje viac influencerovi než reklame firmy
  • takmer 60% ľudí si konkrétny produkt (oblečenie, topánky, elektroniku, …) kúpi na základe odporúčania To isté platí aj o službách (kadernícke salóny, tetovacie štúdiá,…).

Zámer vyhľadávania

Google zistil, že užívatelia sa na internet obracajú hlavne v momente keď niečo potrebujú. V tomto momente očakávajú okamžité a relevantné odpovede. Zámer užívateľov sa uberá jedným zo štyroch možných spôsobov

  • chcem ísť …
  • chcem vedieť …
  • chcem robiť …
  • chcem kúpiť …

Ak viete predpokladať zámer užívateľov internetu môžete im poskytnúť všetko čo potrebujú. Ak máte realitnú kanceláriu vaši potenciálni zákazníci chcú kúpiť pozemok alebo dom. Ak vlastníte masážny salón vaši zákazníci chcú ísť na masáž,…

Nezabúdajte pri tom na rýchlosť stránok. Ak bude zákazník čakať dlhšie na načítanie stránky odíde.

Blog

Obsah je stále dôležitý. Google obsahu stránky venoval pozornosť v minulosti a zostáva pri tom aj teraz. Rýchlosť načítania stránky, externé odkazykvalitný obsah zostávajú aj v tomto roku trendmi, na základe ktorých získate viac návštevníkov.

Aj keď je vaša spoločnosť malá, vytvorte si blog a pravidelne do neho prispievajte. Zvýšite tak svoju dôveryhodnosť v očiach užívateľov a vytvoríte si tak s nimi vzťah.

Ak si myslíte, že je lepšie vsadiť na reklamu mýlite sa. Milióny užívateľov používajú programy na blokovanie reklám, takže vašu reklamu až tak veľa ľudí neuvidí.

UGC – User – Generated Content – Obsah generovaný používateľmi

UGC je akýkoľvek mediálny obsah (fotky, videá, recenzie, príspevky na fórach,…), ktorý vytvoria používatelia, v ktorom odkazujú na vašu značku. Používatelia takto zdieľajú svoje skúsenosti s vašou značkou so svojimi priateľmi a rodinou.

Tento spôsob marketingu zvýši dôveryhodnosť vašej značky. Ľudia sa skôr stotožnia s bežnými ľuďmi, ktorí takto propagujú vašu značku, než s modelkami či influencermi, ktorým za takúto reklamu platíte. Je to dôkaz toho, že s vašim produktom sú ľudia naozaj spokojní bez toho aby ste im za toto tvrdenie niečo zaplatili.

Ak si napríklad zákazník kúpi u vás oblečenie vyzvite ho aby sa v ňom odfotil. Zverejnite ich fotku na stránke a priložte k nej odkaz na kúpu tohto oblečenia. Miesto fotky môže napísať recenziu k produktu, alebo natočiť video.

Zapojte zákazníkov do tvorenie obsahu svojej stránky,  vaša značka sa dostane do povedomia ľudí, získate viac zákazníkov a dostanete sa na viac kanálov, v ktorých môžete osloviť viac užívateľov (FB, Instagram, Twiter, …).

Obsah článkov

Odbornosť

Články vo vašom blogu by mali mať istú dávku odbornosti. Mali by ich písať odborníci, čo ale nie je vždy možné. Je ale dobré ak sa v článkoch vyskytujú dôležité správy a informácie týkajúce sa zamerania vašej stránky.

Ak napríklad predávate kozmetiku je dobré informovať zákazníkov o najnovších výskumoch v oblasti farbenia vlasov, krémoch na pokožku či omladzujúcich sérach. Poskytnúť im zdravotné rady ak u nich po použití kozmetiky dôjde k alergickej reakcii a pod.

Aby vás Google považoval za odborníka je dobré mať na svojej stránke odkazy, ktoré budú odkazovať na odborné stránky. To isté ale platí aj pre vašu stránku, na ktorú by mal smerovať odkaz z iného odborného webu.

Informácie o blogerovi

Ak na vytvorenie článku pozvete blogera, ktorý je v danej téme odborníkom napíšte o ňom krátky a stručný popis. Stačí pár viet o tom, kto to je, čomu sa venuje, kde študoval, prípadne kde pracuje a o čo sa zaujíma. Umožnite Googlu prehľadávať tento popis a ten vašu stránku po odbornej téme ohodnotí vyšším umiestnením v rebríčku prehliadača.

Obsah článkov

Krátke články už nie sú to čo bývali. Najlákavejšie sú texty, ktoré majú minimálne 3000 slov. Užívatelia hľadajú informácie a tie im nemôžete dať v skrátenej forme.

Dlhé články poskytnú čitateľom kompletné informácie a vám pomôžu presadiť sa na  trhu ako expert na danú tému. Zároveň vám dlhý článok umožní zapracovať kľúčové slová a externé odkazy.

Poskytnite návštevníkovi v článku odpovede na všetky otázky, ktoré ho môžu v súvislosti s témou napadnúť.

Výhody dlhých stránok

  • návštevník strávi na vašej stránke dlhší čas
  • znížite mieru okamžitých odchodov
  • vaša stránka sa dostane v rebríčku na vyššie priečky.

K zvýšeniu návštevnosti stránky a lepšiemu umiestneniu v rebríčku stále prihliada Google na používanie kľúčových slov, pravopis, používanie nadpisov a podnadpisov v článkoch, množstvo spätných odkazov a pod.

Prezrite si staršie články, obnovte ich a prispôsobte ich súčasným algoritmom, ktoré Google používa. Ak budú vyhovovať prehliadač ich znova zaradí na vrchné priečky.

A/B testovanie stránky

Niektoré stránky prilákajú viac zákazníkov než iné, aj keď rozdiel v ponuke, akciách či zľavách je rovnaký. Dôvod je jednoduchý – zákazníci idú na stránku kde majú lepší zážitok z nakupovania.

A/B testovanie je metóda, pomocou ktorej zistíte, ktorý dizajn, funkcia alebo obsah je pre návštevníkov najúspešnejší.  Je to jednoduché testovanie dvoch verzií, ktorým zistíte ktorá verzia je úspešnejšia.

Testovanie môže zahŕňať

  • nadpisy a podnadpisy (odrážky, zarovnanie, dĺžka, veľkosť,…)
  • CTA texty a tlačidlá (farba, tvar,…)
  • textové odkazy (farba, tvar,…)
  • videá a obrázky (ich umiestnenie na stránke, veľkosť, produkty,…)
  • rozloženie stránky (rozloženie textu, obrázkov, priorita obsahu,…)
  • navigačné prvky ( ich poradie a umiestnenie)
  • atď.

Aby ste neustále zákazníkom zlepšovali zážitok z nakupovania jedno testovanie nebude stačiť. Častejším testovaním sa vám podarí vytvoriť stránku, na ktorú budú užívatelia klikať čoraz častejšie.

Zabezpečenie webových stránok

Hodnotiacim faktorom pre Google je od roku 2014 certifikát HTTPS.  Prenos dát sa na stránkach HTTPS šifruje, čím je zaistená bezpečná komunikácia medzi zákazníkom a stránkou. Šifruje sa všetko – číslo kreditnej karty, prihlasovacie údaje, bydlisko, dátum narodenia,… Tieto stránky Google uprednostňuje.

Hlasové vyhľadávanie

Hlasové vyhľadávanie je v zahraničí veľmi obľúbené Len v USA túto metódu vyhľadávania používa viac ako 50% užívateľov. Zatiaľ táto služba u nás nie je dostupná (Google ešte nepodporuje slovenčinu), ale je dobré sa na to pripraviť.

Rozšírená realita – Augmented Reality

Táto technológia je čoraz viac vyhľadávaná zákazníkmi. Stránky, ktoré ju majú zvýšili svoj predaj, prilákali viac zákazníkov a zvýšili svoju úroveň z hľadiska užívateľských skúseností.

Čo vlastne Rozšírená realita je? Dalo by sa povedať, že je to spôsob ako vidieť na vlastné oči to, čo by ste tak ľahko vidieť nemohli, napríklad vidieť červenú sedačku z obchodu vo svojej obývačke.

Táto technológia umožní zákazníkovi vybrať si tovar a umiestniť ho na mieste, kde by ho chcel mať.  Rozšírená realita nájde tak uplatnenie na stránkach s nábytkom, kozmetikou, oblečením, záhradníctvom a pod. Stačí si vyfotiť napríklad vlastnú izbu a umiestniť do nej nábytok, ktorý si chcete kúpiť. Takto môžete vyskúšať aj zmenu účesu, farbu vlasov alebo štýl obliekania.

Rozšírená realita je ďalšou z rady služieb zákazníkom, ktorým pomôže vybrať si vhodný tovar. A ak si užívateľ dobre vyberie rád sa vráti znova.

Zvýšiť návštevnosť webovej stránky si vyžaduje aby ste držali krok s najnovšími trendmi digitálneho marketingu. Vylepšením aj tých najmenších maličkostí sa posúvate stále dopredu. Čím viac týchto maličkostí vylepšíte tým lepšie bude vaše umiestnenie v rebríčku, tým viac návštevníkov prilákate, získate viac zákazníkov a udržíte si ich.