V poslednom období sledujeme pokles kliknutí na reklamu v klasickom vyhľadávaní cez počítač. Na druhú stranu reklama na mobiloch a tabletoch sa teší zvýšenému záujmu. Práve tento trend donútil Google konať. Urobil zásadné zmeny v spôsobe inzercie. Ak ich využijete správne a naskočíte na tento vlak včas, pre váš biznis to môže znamenať markantný náskok oproti konkurencii.
Google svojim inzerentom konečne dovolil cieliť tými najväčšími zbraňami. Vyvíja riešenia, ktoré vám pomôžu nájsť ideálneho zákazníka. Dovolia vám zacieliť na tú ihlu v kope sena. Čo presne tieto zmeny v Google AdWords prinášajú? A prečo sú také dôležité?
Aby ste pochopili zmeny, ktoré Google oznámil, je potrebné si uvedomiť aktuálne dianie v PPC svete:
1.Mobilná reklama konvertuje inak ako tá v klasickom vyhľadávaní cez počítač (desktopová).
2.Sú potrebné nové, responzívne formáty reklamy pre mobilné zariadenia.
3.Reklama na Facebooku dokáže cieliť podľa demografie a správania sa zákazníka.
4.Systém bidovania (účasti v aukcii o reklamu) je prispôsobený pre klasické vyhľadávanie na počítači, avšak vieme, že prevažuje mobilné zobrazovanie.
Pri všetkých zmenách, ktoré sa dejú v online svete, a špeciálne v spojení s AdWords, je veľmi ťažké neustále meniť a prispôsobovať svoje stratégie. Pre malého podnikateľa to dokonca znie ako samovražedná misia. Je teda jasné, že potrebujeme nové spôsoby a zbrane na zvládnutie mobile AdWords. Dokážeme tak udržať krok s novinkami, ktoré pre nás Google pripravuje.
Minulý mesiac sa uskutočnilo podujatie Google Performance Forum v San Franciscu. Každoročne sú na ňom oznámené nové funkcie, témy a zmeny vo svete Google AdWords. Poďme sa spoločne pozrieť na novinky a zmeny, ktoré boli predstavené tento rok.
1. Lokálna reklama v rámci Google máp
Google mapy majú viac ako miliardu stálych používateľov. Každý deň je vyhľadávaných 1,5 miliardy destinácií a miest. Každé tretie vyhľadávanie na internete je spojené s vyhľadávaním miesta. Vyhľadávanie podľa polohy rástlo minulý rok o polovicu rýchlejšie ako mobilné.
Pred tým, než bola spustená reklama priamo v Google mapách, bol postup pre používateľa odlišný. Využili sme klasickú reklamu na vyhľadávanie cez PC, používateľ ju videl a následne mohol kliknúť na mapu. Zobrazil sa mu špendlík (pin) tak, ako sme ho doteraz všetci poznali. A tu nastala zásadná zmena.
Google umožnil priamo na mape pri špendlíku umiestniť aj logo. Po otvorení detailu konkrétneho špendlíka aj s logom, napr. obchodu, sa používatelia dostanú k ďalším informáciám. Napr. na mape vidíte polohu obchodu Billa a Tesco vo vašom okolí. Okrem polohy uvidíte aj ich logá. Po otvorení detailu zazriete aj reklamu na produkty – napr. rožky v akcii aj s cenou. Okrem toho viete priamo v informáciách obchodu vyhľadávať, čo majú na sklade, alebo si pozrieť otváracie hodiny či kontakt. Táto reklama bude podporovaná na mobilných zariadeniach a aj klasických monitoroch.
A ako sa Google rozhodne, ktoré obchody ukáže na mape? Do vyhľadávača mapy zadáte napr. optika. Google využíva vašu históriu polôh. Mapuje, kde sa nachádzate často a zároveň využíva tzv. kontextové ukazovatele používateľa. Medzi tie patrí história vášho prehliadania, aktívny čas online v priebehu dňa, história vyhľadávania a aj vaše záujmy. Funguje to podobne ako desktopová reklama na Google Display Network.
Mohlo by to teda znamenať, že pri presune z bodu A do bodu B uvidíte na mape rôzne body záujmu. No okrem tých klasických ako doteraz, si môže každý inzerent platiť reklamu, aby ste videli práve ten jeho obchod.
2. In-store konverzie: Návštevnosť prevádzky ako výsledok PPC reklamy
Google posledné 2-3 roky mapoval miesta a polohy všetkých obchodov na svete. Zhruba posledný rok existuje možnosť nastaviť si lokálnu reklamu. Ak si platíte reklamu na svoj obchod, tak jej merateľným výsledkom sú ľudia, ktorí fyzicky vojdú do vašej prevádzky. Ale ako odmeriate pomer medzi PPC reklamou a fyzickým vstupom do obchodu?
Google vyriešil aj toto, a to neuveriteľným spôsobom. Sleduje históriu vašej polohy. Teda, či ste po kliknutí na reklamu naozaj skončili na fyzickej adrese obchodu. Počas posledných 2 rokov takto Googe sledoval 1 miliardu návštev obchodov. Cieľom bolo zistiť presnosť takejto návštevnosti. Teda či ich nástroj naozaj ukazuje to, že ľudia do obchodu vošli. Pre overenie dokonca volali ľuďom a pýtali sa ich, či naozaj boli na danom mieste. Výsledok? 99% presnosť!
Toto je markantná zmena. Môžete si presnejšie plánovať reklamu, sledovať konverzie a faktory, ktoré ovplyvňujú výsledky. To znamená, že vaše finančné prostriedky budú investované efektívnejšie a návrat investície jasnejší.
3. Zmeny v manažmente kľúčových slov a bidovania podľa rôznych platforiem
Už v roku 2013 Google vymyslel tzv. multiplikátori bidovania (bid multipliers), ktoré nám dovoľovali zvyšovať/znižovať naše bidy podľa polohy, zariadenia a cieľového publika. Medzi zariadeniami však boli na výber len mobilné a desktopové. Problémom bolo oddeliť bidovanie medzi tabletom a klasickým monitorom, ktoré sa spájali do jedného.
Na poslednom fóre vyhlásil Google zlepšenie kontroly bidovania. Teraz môžete zadať finančné čiastky pre každé kľúčové slovo. Následne tieto čiastky ešte upravíte pre vyhľadávanie na počítači, mobile alebo tablete. Google teda konečne rozdelil bidovanie pre tablety a klasické počítače.
4. Viac miesta pre vašu PPC reklamu
Reklamy dostali 2 nadpisy. Môžu byť teda dvojnásobne dlhšie, čo znamená viac textu a viac miesta, ktoré dominuje na stránke vyhľadávania. Máme teda 2 nadpisy. Každý z nich môže mať do 30 znakov. Doteraz sme mali k dispozícii len 25. Podľa úvodných testovaní Google zaznamenal zvýšenie miery prekliku (CTR) o maximálne 25%. Používateľ dostáva totižto presnejšie informácie, nakoľko toho vidí viac. Všetko je, samozrejme, optimalizované aj pre mobilné zariadenia.
Google sa konečne pohral aj s responzivitou obrázkov. Už nemusíte nahrávať viacero formátov, aby sa reklama zobrazovala správne na rozličných zariadeniach.
5. Prichádza RLSA – nové cielenie na publikum
Google nám umožňuje využívať remarketingové kampane. Čo to znamená? Môžete cieliť práve na ľudí, ktorí nedávno navštívili váš web a zároveň hľadajú zvolené kľúčové slovo. Nie je to úžasné? Takže okrem starého známeho cielenia podľa vyhľadávania kľúčových slov, viete cieliť na ľudí, ktorí už u vás na webe boli.
Remarketing v spojení s reklamou na vyhľadávanie kľúčových slov prináša 3x väčšiu mieru prekliku. Stojí to však len 30% pôvodných nákladov na jeden klik. Dokonca môžeme pozorovať dva- až päťkrát väčšie miery konverzie.
Tieto výsledky sú logické. Ľudia, ktorí klikli na vašu reklamu nie sú náhodní. Sú to ľudia, ktorí už poznajú vašu značku, lebo boli na vašom webe. Samozrejme, musíte rátať s menším počtom zobrazení, nakoľko sa reklama nebude zobrazovať všetkým, ale len návštevníkom vášho webu. Najväčšie pozitívum RLSA (Remarketing Lists for Search Ads) je teda zároveň jeho najväčším negatívom.
Povedali sme si o 5 najväčších zmenách v oblasti mobilnej reklamy. Google však predstavil aj iné zaujímavé novinky.
#1 Demografia
Prichádza cielenie podľa demografie. Okrem vyhľadávania na základe kľúčových slov a možnosti cieliť na ľudí, ktorí už boli na vašom webe, dostanete možnosť cieliť ešte aj podľa veku či polohy. Vlastne viete zamerať vaše ideálne publikum. Pre PPC marketérov je táto informácia ako vianočný darček. V zásade nám Google umožní nájsť ihlu v kope sena, resp. toho pravého zákazníka medzi zvyškom irelevantných ľudí.
#2 Nový interface
V roku 2017 dostane Google AdWords nový interface. Nové dashboardy, krajšiu grafiku a nové prevedenie grafov. Stále je v procese vývoja. Na fóre bolo predstavených iba niekoľko demo sekcií. Rozdiel je hlavne v tom, že namiesto horizontálnej navigácie na vrchu bude menu vertikálne na boku.
#3 Uľahčenie nastavenia aj vyhodnotenia AdWords
Google chce začať s novým a jednoduchším postupom nastavenia reklám, najmä pre menej skúsených používateľov. Ponúkne vám sériu otázok, ktoré vás budú navigovať. Napr.: Čo chcete, aby váš zákazník urobil po návšteve vášho webu? Odpoveď bude napr.: Chceme, aby nám zavolal. A Google vás prevedie nastavením vašej reklamy. Ak ste však skúsený marketér, nemusíte sa báť, táto možnosť nápovede sa dá vypnúť.
Po nastavení reklamy prichádza vyhodnotenie. Buďme k sebe však úprimní, táto fáza nie je zrovna tou najľahšou. Google sa pokúša o jednoduché automatické vyhodnocovanie výsledkov reklamy a dát z webu. Vytvorením tzv. dátového asistenta. Predstavte si, že sa spýtate použitím hlasu (ako keď hovoríte na Siri vo vašom iPhone): Ktoré produkty sa najlepšie predávali počas minulého mesiaca? A váš dátový asistent vám vypíše top 10 produktov aj s výsledkami ziskov.
Toto sú tie najdôležitejšie novinky z májového fóra od Google Adwords. Budúcnosť vyzerá sľubne, už si len treba všetko vyskúšať v praxi. Prajeme príjemné testovanie.