Ako každý správny majiteľ webu už dnes pravdepodobne máte svoj blog a zdieľate články na sociálnych sieťach. Prešli ste si akou takou on-page SEO optimalizáciou, ako sú nadpisy a kľúčové slová. Ale stále sa nezobrazujete na prvej stránke Google výsledkov? Menej ako 10% ľudí pokračuje vo svojom vyhľadávaní za prvú stranu. Ak ani po všetkej tejto práci nie ste na prvých pozíciách, je to problém. A čo s tým?
Odpoveď nájdeme takmer na samom začiatku samotného SEO – v budovaní spätných odkazov. Budovanie spätných odkazov so sebou nesie z minulosti veľa zlého. Spája sa s temnými dobami, kedy prvým priečkam vyhľadávačov dominovali stránky s kvantami odkazov umiestnených na akejkoľvek stránke, ktorá ich bola ochotná zverejniť. Samozrejme, za rovnakú láskavosť na oplátku.
S príchodom tagu rel=”nofollow” a Google updatov Penguin a Panda je však internet oveľa pokojnejším miestom. V budovaní odkazov preto platí známa marketingová nerovnosť: kvalita > kvantita. Ako teda začať?
Upracte si odkazy, ktoré už máte
Hneď na začiatok odporúčame zbaviť sa odkazov z nerelevantných stránok. Tých stránok, ktoré nemajú nič spoločné s vaším odvetvím alebo zákazníkmi. Pokiaľ vlastníci stránok tieto odkazy stiahnuť nechcú, môžete požiadať Google, aby ich pri vyhľadávaní nebral do úvahy. Bez zbytočných odkazov, ktoré nepridávajú žiadnu hodnotu vášmu SEO sa teraz môžete pustiť do zefektívnenia tých, ktoré relevantné sú.
Odkazy s nezmyselnými alebo nekonkrétnymi anchor textami, ako “kliknite sem” sa s vyhľadávačmi taktiež veľmi nekamarátia. Odporúčame preto osloviť vlastníkov stránok s prosbou o personalizovanie takýchto odkazov kľúčovými slovami relevantnými pre vašu stránku. Dajte si však pozor, aby ste vašea nchor texty nemali na všetkých odkazoch rovnaké. Takéto situácie spúšťajú spamové filtre Googlu. Vaša stránka tak môže byť za vašu snahu o optimalizáciu naopak penalizovaná horšou pozíciou.
Po uprataní odkazov môžete smelo začať budovať nové. A keďže odpoveď na vaše e-maily môže prísť za niekoľko minút, ale aj niekoľko týždňov, pozrime sa najprv na to, čo môžete urobiť sami.
Ako si vytvoriť backlinky sám
Najtradičnejšou metódou je registrácia do internetových katalógov. Medzi najpopulárnejšie u nás patria Zoznam.sk a Azet.sk. Pre čo najhodnotnejší odkaz odporúčame napísať unikátny popis pre každý katalóg, v ktorom svoju stránku budete registrovať.
Aj keď sú mnohými považované za “trošku za zenitom”, diskusné fóra môžu byť stále dobrým zdrojom spätných odkazov. Počtom používateľov ani zďaleka nedosahujú výšiny čias pred nástupom sociálnych sietí. Ich výhodou však je, že sústreďujú ľudí s rovnakými záujmami, a teda s rovnakým profilom.
V neposlednom rade je tu aj čierna ovca sociálnych sietí – Google+. Napriek tomu, že tam pravdepodobne nenájdete veľa nových zákazníkov, G+ vám umožňuje doplniť odkaz do popisu vášho alebo firemného profilu. Asi nikoho neprekvapí, že odkazy z Google+ vychádzajú s Google vyhľadávačom veľmi dobre.
Samozrejme, odporúčame zverejňovať odkazy aj na ostatných sociálnych sieťach. V online marketingových kruhoch sa už niekoľko rokov diskutuje, či signály zo sociálnych sietí (ako Facebooklike, Twitterfollower a pod.) ovplyvňujú vyhľadávanie. Niektoré výskumy hlásia jasnú koreláciu.
Predtým, ako začnete písať odporúčania a registrovať sa na fóra, si overte, či sa na danej stránke jedná o follow (odkaz, ktorý nám “pridáva SEO body”), alebo nofollow (žiadne body) odkaz. Môžete tak urobiť jednoducho napríklad s rozšírením Nofollow pre GoogleChrome.
S položenými základmi je čas pozrieť sa na to, s čím vám vedia pomôcť ostatní.
Ako budovať odkazy s pomocou ostatných
Najjednoduchšie je získať odkazy od stránok, ktoré už o vás píšu. Po chvíľke vyhľadávania pravdepodobne narazíte na stránky, ktoré spomenuli váš názov alebo stránku bez prepojenia. Krátky e-mail s poďakovaním za zmienku a prosbou o pridanie odkazu(aby vás ich čitatelia ľahšie našli) by mal stačiť.Podobne môžete postupovať s pomocou vyhľadávania obrázkov z vášho webu, či už ide o vaše logo, fotky produktov alebo inú grafiku.
Budovanie spätných odkazov si ľudia často spájajú so “žobraním o linky” od blogerov a iných stránok. Toto však nie je skúsenosť príjemná ani efektívna. Ako sa tomu vyhnúť? Namiesto prosby o odkaz ponúknite pomoc a zaujímavý obsah.
Máte produkt alebo službu? Napíšte blogerom a ponúknite im ju zadarmo. Dodajte, že veľmi oceníte, ak by vás spomenuli na svojom blogu, poprípade napísali recenziu. Vaša šanca na úspech bude rádovo vyššia, nakoľko najprv niečo ponúkate a až potom žiadate.
Čo ďalej? Viete napríklad o stránke vo vašom odvetví, na ktorú odkazuje veľa ďalších webov, no stránka už nefunguje, poprípade nie je ďalej udržiavaná? S nástrojmi, ako napríklad Ahrefs, dokážete získať zoznam webov odkazujúcich na nefunkčnú stránku. Dajte im vedieť, že odkazujú na neexistujúci / neaktuálny obsah. Najlepšie s nápomocným odkazom, ktorým ho môžu nahradiť. Tým vaším.
Potom, ako ste webom pomohli nahradiť nefunkčnú konkurenciu, je čas prekonať tú, ktorá zostáva. Viete o článku, výskume, videu či infografike, na ktorú odkazuje veľa stránok? Napr. ste našli úspešný článok o PPC. Napíšte detailnejšiu verziu. Odkazuje veľa webov na “socialmedia” tipy z 2013? Od tej doby sa toho dosť zmenilo – vytvorte aktuálnejšiu verziu. Následne stránkam, odkazujúcim na tento úspešný obsah,odporúčame napísať e-mail o tom, že ste prednedávnom publikovali detailnejšiu a aktuálnejšiu verziu tohto úspešného článku, ktorá by mohla zaujímať ich čitateľov. Samozrejme, s citom. V prvom rade im predsa píšete s priateľskou radou.J